15 czerwca 2016 Udostępnij

Szkolenie – najważniejsze elementy

W Twojej firmie jest zapotrzebowanie na szkolenie? Musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach, nim zabierzesz się za organizowanie sali i cateringu. Najpierw powinieneś dokładnie opracować koncepcję szkolenia, profil i ilość uczestników.

Koncepcja planowanego szkolenia

Dlaczego powinieneś zorganizować szkolenie? Kiedy jest ku temu dobry powód? Określ potrzebę i cel. Na przykład, idealnym momentem na przeprowadzenie szkolenia jest proces rekrutacji i zatrudnienia nowych pracowników. Takie szkolenie powinno obejmować podstawowe rzeczy, jakie „nowi” muszą wiedzieć o firmie, może również być pretekstem do sprawdzenia rzeczywistego stanu ich wiedzy z danej materii. Dobrym powodem na doszkalanie pracowników jest również wdrażanie nowych technologii czy usług w Twojej firmie bądź wszelkie zmiany, jakie zachodzą w strukturze własnościowej (np. zmiana zarządu, szefa, nowi kierownicy). Dobry zespół to zespół świadomy wszystkich elementów firmy – a nie tylko taki, który posiada odpowiednie umiejętności i potrafi współpracować. Zawsze, kiedy Ty pozyskasz użyteczną wiedzę, podziel się nią ze swoimi współpracownikami. To też dobry powód na przeprowadzenie szkolenia.

Jakie są cele szkolenia? Musisz rozpisać sobie te najbardziej oczywiste, i te, o których nie pomyślałbyś w pierwszej chwili. Od przekazywania wiedzy i prezentacji, w jaki sposób działa firma w wypadku nowych pracowników, przez podnoszenie kompetencji i poziomu wiedzy pozostałym, postaw na rozszerzanie lub nabywanie nowych umiejętności. Informuj i prezentuj nowe usługi, produkty i technologie. Dyskutuj. Pozwól im pytać i samodzielnie znajdować rozwiązania. To dorośli, kreatywni ludzie, którzy nie raz zaskoczą Cię pomysłami i inwencją.

Uczestnicy szkolenia

Najlepszym sposobem na przebadanie, którzy pracownicy potrzebują szkolenia jest przeprowadzenie wśród nich wywiadu. Może to się odbyć w sposób pisemny, na zasadzie przygotowania kwestionariusza. Dzięki temu przekonasz się, jak pracownicy oceniają swój poziom umiejętności, co potrzebują doszkolić lub czego nowego chcieliby się nauczyć. Oczywiście są typy szkoleń, przez które muszą przejść wszyscy, ale rozdziel też potrzeby konkretnych działów czy kadr firmy. Pamiętaj też, że takie szkolenie nie powinno wpłynąć na podstawowe działania firmy, więc podziel pracowników na mniejsze grupy – podział na grupy jest również najbardziej efektywną metodą przyswajania wiedzy (większe skupienie).