15 czerwca 2016 Udostępnij

Jak od podstaw zorganizować szkolenie firmowe?

Jeśli chcesz zorganizować szkolenie w Twojej firmie, koniecznie przeczytaj poniższy poradnik, dzięki któremu nie zapomnisz o żadnej z istotnych kwestii.

  1. Po pierwsze, koncepcja szkolenia, czyli przyczyna i cel organizowania szkolenia. Zatrudniasz nowych pracowników i chcesz pomóc im wdrożyć się w specyfikę firmy? A może planujesz stworzenie nowej usługi lub produktu? W takich wypadkach szkolenie jest wręcz niezbędne! Określ również cel – czy będzie to szkolenie wprowadzające, podnoszące kwalifikacje (pracownicy będą mogli nabyć nową wiedzę), informujące (np. o nowościach i planach) czy rozwijające (pogłębiające posiadaną już wiedzę?).

  2. Po drugie, grupa docelowa uczestników. Ustal którzy z Twoich pracowników potrzebują szkolenia, może to będzie tylko jedna kadra, a może wszyscy? Lub tylko najlepsi pracownicy? Pamiętaj, że szkolenia, które przynoszą najlepsze efekty powinny się odbywać w grupach do 20 osób.

  3. Po trzecie, miejsce. Zdecyduj, czy szkolenie odbędzie się w siedzibie firmy czy wynajmiesz ku temu specjalną salę konferencyjną. Pamiętaj, że sala szkoleniowa powinna być odpowiednio wyposażona w: krzesła z blatami, gniazdka elektryczne, rzutnik, komputery i inne narzędzia pracy, sprzęt nagłaśniający, tablicę, rolety na oknach do zaciemnienia sali itd.

  4. Po czwarte, catering. Jako organizator spotkania jesteś zobowiązany do zapewnienia uczestnikom wyżywienia. Na każdy dzień szkoleniowy powyżej czterech godzin, uczestnicy powinni mieć zapewnione dwie przerwy. Pierwszą na ciepły napój i drugie śniadanie, a drugą, dłuższą na obiad.

  5. Po piąte, termin szkolenia wraz ze szczegółowym harmonogramem. Pamiętaj, żeby ustalić termin szkolenia w ten sposób, by nie zakłócał podstawowej działalności firmy. Jeśli wielu pracowników wymaga przeszkolenia, podziel ich na mniejsze grupy. Natomiast w harmonogramie powinny być zawarte wszystkie zajęcia szkoleniowe z podziałem na godziny, przerwy, samodzielną pracę, testy i dyskusje. Miej na uwadze ewentualny poślizg czasowy, coś może się przedłużyć, a jakieś zajęcia mogą trwać dłużej.

  6. Po szóste, zaproszenia dla uczestników, identyfikatory lub wizytówki (choćby z samymi imionami i funkcją, jaką dany pracownik sprawuje w pracy), wszystkie planowane materiały pomocnicze (skrypty, spis poruszanych zagadnień, słowniki i definicje nowych pojęć, kartki i długopisy).

Pamiętaj, że jeśli organizujesz szkolenie w innym mieście, powinieneś zapewnić uczestnikom dojazd i powrót razem z ewentualnym noclegiem.